Даниэлль Хаим пытается поладить с собой в клипе I’m In It

МузыкаНовая искренность:
Как сёстры из Haim спасают рок от самого себя

Три сестры из долины Сан-Фернандо вернули в поп-рок непосредственность

  • 5 июля 2017
  • 4930
  • 1

Едва ли вы видели в 2012 году более простой клип, чем видео Haim на песню «Don’t Save Me»: всего-то три сестры позируют в умеренно нарядной одежде и гоняют мяч в школьном спортзале, соревнуясь со сверстниками-парнями. И тем не менее в этом зрелище — а может, в том, как Даниэль Хаим (средняя из сестёр и лид-вокалистка) тянет ноту в припеве — было что-то магическое и обезоруживающее, от чего трудно было оторваться. Обаяние ранних фильмов Джона Хьюза, которое невозможно подделать. И не сказать что поп-музыка не пыталась этого сделать — но раз за разом выходили в лучшем случае Хэнсоны. А у Haim получилось. Может, потому на протяжении десяти лет, что они играют (их второй альбом «Something to Tell You» выйдет 7 июля, к юбилею со дня первого концерта группы), они не пытались эксплуатировать образ соседской девчонки. Они ими просто были.

За четыре с половиной года с выхода «Don’t Save Me» Haim успели застолбить своё место одной из главных американских поп-групп и передружиться с десятками коллег-музыкантов, которых до того видели разве что по телевизору. Менеджментом команды занимается компания Джей Зи Roc Nation. Пол Томас Андерсон снимает для них клипы. Тейлор Свифт загорает вместе с ними на Гавайях. Боно даёт им отеческие советы (участие Хаим в работе над следующим альбомом U2 не подтверждено, но крайне вероятно). Шотландские анархо-рокеры Primal Scream и рэпер Kid Cudi зовут записываться. Список артистов, в которых успели влюбить себя Haim, можно продолжать, но важна не его длина, а то, насколько разные персонажи в нём оказались.

Можно до хрипоты спорить, мёртв рок или не мёртв, но мало кто возьмётся отрицать, что он хронически болен недугом «рокизма». У болезни много симптомов, но главные из них, безусловно, зацикленность на эго рок-звёзд, которым положено быть полубогами, и ревностное бдение жанровой чистоты. И то и другое Haim откинули сразу же. Они выросли на MTV-шной солянке 90-х, где нью-метал и гангста-рэп шли вперемешку с выпускниками «Клуба Микки-Мауса» (Хаим вспоминают, как пытались разучить движения Бритни Спирс из клипа «. Baby One More Time» — судя по недавнему клипу «Want You Back», до сих пор пытаются), и с тех пор не могут воспринимать всерьёз поборников «тру-рока». Те, вероятно, распяли бы группу, у которой в альбоме совместный рэп-номер («My Song 5») идёт бок о бок с закосами под Fleetwood Mac. Для Haim же это абсолютно органичное соседство, не требующее обоснования.

Приобретённые выгодные знакомства тоже мало отразились на их привычном образе жизни. Не склонные к затворничеству, они по-прежнему предпочитают шумным афтепати диван и кусок пиццы (режим отчасти объясняется заботой о здоровье: у Эсте диабет, что едва не стоило ей серьёзных проблем за кулисами фестиваля Glastonbury; Алана говорит, что у неё «иммунная система белки», не уточняя, что именно имеет в виду). Откатав тур, они не нашли ничего лучше, чем вернуться в родительский дом и писать песни к следующему альбому. «Все репетиции у нас проходили в гостиной, и песни все были написаны там же, — рассказывает Эсте. — Это было волнительно и немножко сюрреалистично: через неделю мы едем на „Грэмми“, а потом обратно в гостиную писать альбом».

Для сестёр Хаим, воспитанных в семье неравнодушных к музыке учительницы и агента по недвижимости, рок не был ни символом протеста, ни способом побега — скорее семейным ритуалом вроде поездки к морю на выходных или барбекю на заднем дворе. «Уроки сделали? Тогда давайте репетировать», — таким был распорядок в доме Хаимов, по их воспоминаниям. Как только младшая из сестёр, Алана, достаточно подросла, чтобы присоединиться к семейному предприятию, образовалась группа. Квинтет Rockinhaim (двое родителей, трое детей) был обычным кавер-бендом, переигрывавшим рок-классику на публичных мероприятиях или просто на улице, но нужную выучку сёстры получили.

Haim ненавидят, когда их называют «девичьей группой», и их можно понять: ярлык сам мало того что заведомо ограничивающий, так ещё и ассоциирующийся скорее с продюсерскими проектами, куда участниц набирают по принципу разнообразия типажей. Для Хаим же куда важнее сестринство. Формула выкристаллизовалась сам собой: Даниэль — соло-гитаристка, добровольная фронтвумен и голос группы; Эсте — второй пилот, язык для интервью, басистка с неконтролируемыми выражениями лица, которым тут же завели несколько аккаунтов на Tumblr; Алана — природная скромность, механик-мультиинструменталист, занятый черновой работой. Разброс амплуа не самый привычный, зато хорошо объясняющий и взаимоотношения в группе, и её музыкальную динамику — пожалуй, нагляднее всего она видна во фрагменте с недавнего выступления на Glastonbury, где «Right Now» превращается в трёхактную пьесу с эффектным финалом.

Справедливости ради, поднятая сёстрами на щит самостоятельность совсем не гарантирует короткого пути к признанию. И, пожалуй, именно в этом состоял основной риск затянувшейся работы над «Something to Tell You»: в таких случаях всегда есть опасность «пересидеть» над материалом, упустить лучшие способы подать его. Особенно когда сонграйтерские таланты музыканта лежат в сочинении музыки, а не текстов. А это как раз случай Haim, в чьих простодушно-романтических песнях нет ни двойного дна, ни какой-либо преувеличенной драмы («Gave you my love, you gave me nothing» — куда уже проще). «Little of Your Love», второй сингл с новой пластинки, изначально был написан для фильма «Девушка без комплексов» с Эми Шумер, но в конце концов в саундтрек не вошёл, что тоже по-своему показательно: принцип «мы просто хотим быть самими собой» не предполагает умения писать на заказ.

Сегодняшние Haim — это история Человека-паука в поп-роке: они, кажется, уже осознали свою суперсилу, но пока не вполне научились ею пользоваться. Как бы то ни было, время и симпатии соратников по сцене по-прежнему на их стороне. Запрос на «новую искренность», на который группа нечаянно откликнулась несколько лет назад — и откликнулась с какой-то особой непосредственностью, неимитируемой, как выражения лица Эсте Хаим, — никуда не делся.

Rolling Stone

Los Angeles sister trio drops Paul Thomas Anderson-directed clip

Angie Martoccio

Angie Martoccio’s Most Recent Stories

  • James Michael Tyler, Gunther From ‘Friends,’ Dead at 59
  • Olivia Rodrigo Takes a Swim, Thinks You’re Still a ‘Traitor’ in New Video
  • Grammy Contenders 2022: Dave Grohl on Returning to the Stage and Why Covering the Bee Gees Is the Foos’ Peak So Far
  • Facebook
  • Twitter
  • Reddit
  • Email
  • Show more sharing options
  • Tumblr
  • Pin It
  • LinkedIn
  • WhatsApp
  • Print
Читайте также  Bat For Lashes предлагает свою концепцию синти-попа в Lost Girls

A day after posting a goofy video for Halloween, Haim have dropped a new song, “Now I’m in It,” accompanied by a video directed by their frequent collaborator, Paul Thomas Anderson.

The clip opens with Danielle Haim sitting in a dimly lit Los Angeles bar in a red leather dress. She takes a shot, exits into the sunlight and rushes to a diner, where she dons an apron and starts sloppily pouring customer’s coffee behind the counter. She runs into a thrift store, leaves with a vintage pink Princess telephone and is carried on a stretcher by her sisters Alana and Este, who drop her off at a car wash. “‘Cause now I’m in it,” she sings over chaotic beats. “And I’ve been trying to find a way back for a minute.”

Related

Alana Haim and Cooper Hoffman Fall in Love in Paul Thomas Anderson’s ‘Licorice Pizza’ Trailer
Hear Haim’s New Single ‘Cherry Flavored Stomach Ache’

Related

The Beatles in India: 16 Things You Didn’t Know
Muhammad Ali: 4 Ways He Changed America

“People think ‘Now I’m in It’ is a breakup song because I sing: ‘We can’t be friends’ but I’m talking about me and my mind,” Danielle recently told the Guardian.“It was gnarly and I was not OK with myself.”

Este added in a statement: “Even when we’re writing about something dark or more serious, we like to tie it up in a bow so that there’s a bit of lightness to it. We want our music, and this song especially, to be the thing that helps you get through that rough time.”

Haim began collaborating with Paul Thomas Anderson in 2017, when they realized the Oscar-nominated director was a former student of their art teacher mother in Los Angeles. Since then, he’s directed the short film “Valentine” and the videos for “Night So Long,” “Little of Your Love,” and “Right Now.”

“Now I’m in It” follows the sister trio’s buoyant single “Summer Girl,” marking their first new music since 2017’s Something to Tell You. They recently performed “Summer Girl” on BBC Radio 1’s Live Lounge, as well as Lil Nas X’s “Panini” mashed up with Nirvana’s “In Bloom,” which the rapper’s song interpolates. The band has yet to announce a new album.

Сестры Haim, которые дружат с Джей Зи и получают номинации на Grammy

У сестер Хайм (фамилия и стала названием коллектива) просто не было шанса не заболеть музыкой: родители научили девчонок играть на музыкальных инструментах и собрали семейную группу Rockinhaim, которая выступала на городских ярмарках и благотворительных мероприятиях.

Повзрослев, старшие сестры – Даниэль и Эсте – начали выступать в квинтете The Valli Girls. До Spice Girls им было, конечно, далековато, но зато за свое недолгое существование они успели подписать контракт с Columbia Records и выпустить саундтреки к фильму «Джинсы-талисман» (там снялась еще до «Сплетницы» Блейк Лайвли) и к детскому мультфильму «Тролли».

К 2006 году Даниэль и Эсте ушли из группы и создали семейное трио, позвав к себе младшую Алану. Так на свет появился коллектив Haim. Правда, к серьезной работе они приступили не сразу: Эсте решила получить высшее образование в Калифорнийском университете по специальности музыкальная этимология, а Даниэль колесила по миру, участвуя в качестве гитаристки в турах Дженни Льюис Джулиана Касабланкаса. Только в 2012 девушки собрались вместе и записали мини-альбом Forever, в котором смешались рокапопс и R&B в стиле 90-х. Они четко распределили роли в группе, с самого начала мечтая не просто петь, но играть свою музыку: Эсте – это бас-гитара, Дэниель – ведущая гитаристка, Алана играет на ритм-гитаре, клавишных и ударных. Помогал сестрам барабанщик Дэш Хаттон.

Haim: ‘We’d be taken more seriously if we were brooding and aggressive’

By Mark Savage
BBC music reporter

Alana Haim needs a hug.

It’s five weeks into lockdown, and the youngest member of LA rock trio Haim is pining for the rest of her family.

«I’ve always loved being alone — but what I’m taking out of this whole experience is that I miss physical contact,» she says.

«The first thing I’m going to do when quarantine is over is literally jump into my parents’ arms. I just want to hug my mom and my dad. That’s all I want to do.»

«I just want to go dancing,» says her elder sister Este, joining our Zoom call from a separate part of LA. «That’s all. Go to a dance party and just go wild, let loose.»

«You can do that,» Alana goads, «but I’m going to go and be with mom and dad and I’ll be the favourite daughter.»

«Well, you’ve got some catching up to do,» replies Este, «because I’m mom and dad’s favourite».

Sibling rivalry aside, family has been the foundation of Haim’s success.

Their mother, Donna, a teacher-turned-estate agent, taught them guitar; while their father, Mordechai, a former professional footballer in his native Israel, started them on drums.

Together with middle sister Danielle, the girls spent their childhood in a family cover band, Rockinhaim, performing at delis, street fairs and charity gigs around California’s San Fernando Valley.

«We played a lot of dorky songs,» says Alana. «A lot of Santana.»

Even though they ditched their parents to «go solo» in 2006, the sisters continued to write and rehearse in the family living room, fitting early gigs around Este’s degree in ethnomusicology and Danielle’s side-hustle as a guitarist for Jenny Lewis and Julian Casablancas.

It took the band several years to find their own sound (four early EPs will «never be heard» by the public, says Alana) but, eventually, they worked out how to fuse their sisterly harmonies with the warmth of 70s soft rock and their passion for Britney and the Spice Girls.

In 2013, months after releasing their debut single, Forever, the band topped the BBC’s Sound of 2013 list, and went on to top the charts with their first album, Days Are Gone.

  • Haim win BBC’s Sound of 2013
  • How dinosaurs delayed Haim’s second album

Fast forward to 2020 and they’re Grammy-nominated festival headliners, poised to release their third album — Women In Music, Pt III.

The title came to Danielle in a dream. «It made me crack up, so I told my sisters,» she recalls.

«And I was like, ‘Wait a minute, that spells WIMPIII. That’s even better!'» laughs Este. «That solidified it.»

Читайте также  Как играть баррэ на гитаре

But there’s a serious undertone to the title: Throughout their career, Haim have been dogged by the hackneyed question «What’s it like to be women in music?»

Shutting that down was «our evil plan,» says Danielle.

«We thought the title was a pretty big wink to the journalists to say, you know, we don’t want to be asked about that. And so far, it’s worked.»

Pay dispute

It’s a hard-won attitude from a band who’ve seen the inequalities of the music industry first-hand.

«Every time we walk into the studio, the engineer is a man,» Danielle told the BBC at the 2018 Brits. «There’s no equal opportunity.»

«We’ll go to alternative radio stations in the States and there won’t even be a girls’ restroom,» Este added.

Worse still, they’ve seen their abilities as musicians dismissed — despite the fact they could play most bands off the stage.

«I feel like because we don’t take ourselves too seriously, and we do choreography in our music videos, sometimes the rock community doesn’t take us seriously,» says Danielle.

«I feel like they want us to be more. I don’t know.

«Brooding and aggressive?» suggests Este.

«Yeah, to be more aggressive. It’s something we think about a lot: Maybe if we just strictly played our instruments in music videos, not dancing around and stuff, would the rock community take us more seriously as a band?

«And I think unfortunately it does have to do with us being an all-female band. I don’t know. Maybe I’m not saying this right, but I can’t wrap my head around it.»

The situation was thrust into the spotlight in 2017, when Haim discovered they were being paid 10 times less than a male artist playing on the same festival bill, and promptly sacked their booking agent.

«That was messed up,» says Este, swearing. «It was like a kick in the stomach.»

«You feel like these people should be looking out for you — especially when they know what everyone’s getting paid,» adds Danielle.

«And yeah, it sucked, but that’s the idea with this album: We’ve gone through a lot of stuff in the last couple of years but now we’re like ‘Whatever, we’ll just do our own thing’ We just don’t care anymore, you know?»

‘Anything goes’

That new confidence came into focus with the release of the album’s first single, Summer Girl, last July.

With its elastic bassline and «doot-doot» backing vocals, the track owed such a huge debt to Lou Reed’s Walk On The Wild Side that a previous incarnation of the band would have abandoned it.

Instead, they doubled down — adding vintage strings to make the connection even more explicit, giving Reed a writing credit, and rushing the song out in just two weeks.

«After that, it was like ‘Anything goes,'» recalls Danielle. «We were like, ‘Let’s just record all the songs that we’ve banked, put it out as soon as we can, keep everything super fresh and not harp on anything for too long'».

Sure enough, when you fire up the album, you’ll hear a looseness and spontaneity that was sometimes absent on their earlier records.

The campfire singalong Leaning On You features a guitar line Danielle recorded directly into her laptop, without effects or editing; while 3AM is a kooky-but-funky tribute to late-night hook-ups, complete with squelchy bass burps and «hey girl» voicemails from aspiring Casanovas.

Going back to their roots, The Steps has a galloping drum pattern that sounds like it was recorded in their childhood living room.

«We were trying to break down the barrier of sounding like we were in the studio,» explains Danielle.

«Before now we’ve gone for a tighter drum sound — but on this one we wanted it to feel like you’re just standing next to us.»

The stripped-back immediacy of these new songs capture the band’s infectious energy better than ever. But the buoyancy of the music also hides much darker emotions.

Three tracks in particular — I Know Alone, I’ve Been Down and Now I’m In It — were inspired by a «not leaving the house type of depression» that struck Danielle after the band wrapped up their last tour.

«It was just a dark time for me in general,» says the singer. «I was kind of dealing with myself and my spirals, and the first line I wrote was, ‘I know alone like no-one else does.’

«It really struck a chord.»

As ever, the 31-year-old could rely on her sisters for support.

«They were like, ‘Hey, this is not your normal behaviour. You should get some help,'» she recalls.

«It really kicked me in the ass — and I found a therapist, which has been really, really helpful to me.»

The strength of the sisters’ bond eventually inspired the album’s most emotional song, Hallelujah.

Este, who has Type 1 diabetes, says she started writing the lyrics after a difficult hospital appointment.

«I came home from the doctor super upset and frustrated and the only two people I felt comfortable enough to talk about it with were Danielle and Alana,» she wrote on Twitter when the song was released.

«Sometimes it feels like they’re the only two people that truly understand me and support me when I feel like giving up.»

The loss of that connection has made quarantine particularly gloomy.

«This is the longest the three of us have been separate,» confirms Este. «I even bought a back-scratcher because I didn’t have anyone to scratch me.

«I felt like Baloo in The Jungle Book, rubbing my back against the posts in my house.»

Since this interview took place at the start of May, Este has managed to escape her apartment — not just for a back rub, but to coach fans in a series of Zoom-based dance classes with her sisters (an extremely Haim approach to lockdown album promotion).

But she says the extended period in self-isolation prompted a change in her priorities.

«I’m not going to say ‘no’ to anything ever again,» she declares.

«If someone is like, ‘I want to go and climb Mount Wilson,’ I’m going to be like, ‘You know what, it might take me a couple of days, but let’s climb Mount Wilson.'»

«You know what? I might even finally learn how to roller skate,» says Alana.

Читайте также  Glam rock гламурное становление рок-сцены 70-х годов

«That might be my first thing out of quarantine. After hugging mom and dad, I’m going to the roller rink.»

«Wow, strong idea,» Este approves. «It’ll be just like my bat mitzvah — just me and my besties roller-skating to The Spice Girls.»

Women In Music, Pt. III is out on 26 June.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: