Bat For Lashes предлагает свою концепцию синти-попа в Lost Girls

Lost Girls

  • AWAL

• 2019

  • Share on Facebook

Share on Twitter

    Open share drawer

    Natasha Khan’s latest is a synth-pop love letter to the ’80s sci-fi and fantasy films of her youth.

    Featured Tracks:

    Natasha Khan writes songs that sound not quite of this earth. She spun strange fairy tales on 2006’s Fur and Gold, summoned celestial grandeur on 2009’s Two Suns, invoked intimate magic on 2012’s The Haunted Man. And 2016’s The Bride had the candlelit chill of an old M.R. James story, with Khan singing from the perspective of a woman whose fiancé, killed in a car crash on the way to their wedding, would not rest quietly.

    Lost Girls is no less fantastical. Loosely centered around a new character (Nikki Pink) and a gang of biker women who roam the sunset streets of an eerie, make-believe vision of LA, it’s essentially a love letter to the ’80s sci-fi and fantasy films of her youth. She wrote the songs while working on a script of her own, and the starry-eyed, big-screen synth-pop of “Kids in the Dark” sounds like the soundtrack to the big romantic clinch in her own coming-of-age flick.

    Otherworldly flourishes are everywhere—but they’re also steeped in nostalgia. Familiar scenes flash by like a supercut of worn-out Blockbuster VHS tapes: vampires jumping off of bridges a la The Lost Boys, an ET-inspired nighttime bike ride, a glimpse of the infamous Hollywood Forever Cemetery that hosted the undead frights in One Dark Night. Dark electronics flicker with the mystery of John Carpenter or swell with the euphoria of John Williams. On standout “The Hunger,” Khan lusts for blood over the throb of a haunted church organ, while a creepy saxophone slithers around what sounds like the bones of a lost Cure song on the gothy instrumental “Vampires.”

    It’s a vivid world, although less singular or startling than Khan’s previous creations; these touchstones have become so deeply embedded in the cultural fabric that they offer the same comforting glow as an episode of “Stranger Things” rather than the shock of the new. Lost Girls is richest when Khan puts her own devilish spin on those sacred texts, like the beats that boil and bubble under the shimmering disco of “Feel For You” or the mutated and masochistic Giorgio Moroder banger “So Good.” She has a deliciously macabre ball on “Jasmine,” using her incongruously clipped British accent to narrate a very American horror story in the Hollywood hills. “Little girl cracks your heart in two/Sucks the juice,” she whispers, keyboards pulsing eerily as she revels in the spilled guts and grisly details.

    “I know it’s the real thing,” sings Khan longingly on “Kids in the Dark.” It’s a reminder that her magically theatrical songs are most powerful when rooted in simple, stark human needs, from the desperate desire that floods “Peach Sky” to the heartbreak that propels “Mountains” into its crushing coda. It’s far from the most explicit homage here, but in those fraught moments when she’s struggling to get to grips with something huge and scary and thrilling, she sounds just like the overwhelmed kids from her beloved ’80s films—the ones who also got in too deep and had to somehow make sense of the inexplicable, however daunting it seemed.

    (Pitchfork may earn a commission from purchases made through affiliate links on our site.)

    Обратная сторона: 10 хороших песен Bat for Lashes, которые вы могли не слышать

    Продолжаем рассказывать об обделенных заслуженной славой песнях больших артистов. Героиня очередного выпуска — выпустившая пятую студийную пластинку «Lost Girls» англичанка Наташа Хан, также известная как Bat for Lashes, вероятно, самая талантливая из многочисленных наследниц Кейт Буш.

    «Horrorshow»

    С демо «Who Stole Petretski’s Thunder?», 2004

    Карьера Bat for Lashes официально началась в 2006 году, но давать концерты в Брайтоне, где она отучилась в университете и работала воспитательницей в детском саду, Наташа Хан начала еще раньше. Именно на тех доисторических шоу она раздавала свое первое демо — CD-R с самостоятельно нарисованной обложкой и тремя записанными дома песнями. Судьба двух из них туманна, а вот третья дожила до наших дней и звучит как акустическое эхо девических переживаний.

    Би-сайд сингла «Trophy», 2006

    Первый заметный ауттейк Bat for Lashes — довольно простая и в меру зловещая песня, где Наташа на разные лады (roar, scream, shriek, yip, yowl) притворяется оборотнем. «Howl» обрела вторую жизнь по случаю Дня музыкальных магазинов 9-летней давности, когда на виниле вышла ее пышная, в духе Portishead, концертная версия (с кавером на песню «Wild Is the Wind» в качестве би-сайда).

    «Sweet Dreams (Are Made of This)»

    Из сборника «Radio 1’s Live Lounge Vol.3», 2008

    Перелицовки чужих песен — давний конек Bat for Lashes, в разные годы бравшейся за хиты Брюса Спрингстина, Radiohead, The Cure (их «A Forest» она успела выпустить не только в обыкновенной, но и в дабовой версии), Depeche Mode, Питера Гэбриела и Kings of Leon. Характерно, что оригиналы почти всегда пели мужчины — за редким, но особенно удавшимся Наташе исключением самой узнаваемой песни Eurythmics.

    «Let’s Get Lost» (совместно с Беком)

    Из саундтрека к фильму «Сумерки. Сага. Затмение», 2010

    К теме оборотней и прочих упырей Хан невольно вернулась, вписавшись в саундтрек к невыносимой «Сумеречной саге». Справедливости ради, в том же самом были замечены и другие достойные люди в диапазоне от Тома Йорка и Vampire Weekend до St. Vincent и Файст. Заглавную песню к «Затмению» записали Metric. А одной из главных удач вообще всей серии саундтреков к «Сумеркам» стал прозвучавший там же мечтательный дуэт Bat for Lashes и Бека Хансена.

    «Save the Last Dance»

    Би-сайд сингла «All Your Gold», 2012

    Репутацию раритета заработала эта пружинистая, под стать названию, песня, оставшаяся за бортом третьего альбома Bat for Lashes «The Haunted Man». Ее можно найти только на золотого цвета семидюймовке с проходным по меркам артистки синглом. Через год Наташа будет разогревать Depeche Mode, а тут она демонстрирует собственную разновидность синти-попа.

    «Lumen»

    Бонус-трек альбома «The Haunted Man», 2012

    «The Haunted Man» остается единственным альбомом Bat for Lashes, не номинированным на престижную премию Mercury Prize. И рождался он не без мук: в какой‑то момент впавшая в творческий ступор Наташа обратилась за консультацией к тому же Йорку (Radiohead она тоже, было дело, разогревала). В итоге одним из лучших в альбоме оказался его бонус-трек — напоминающая о Бьорк образца «Vespertine» колыбельная, которую Наташа не раз пела на концертах.

    «Garden’s Heart» (совместно с Джоном Хопкинсом)

    Из саундтрека к фильму «Как я теперь люблю», 2013

    Довольно нашумевшим вышел саундтрек к третьим «Голодным играм», который курировала 17-летняя на тот момент Лорд, а Bat for Lashes украсила кавер-версией песни Son Lux. Еще одну подростковую антиутопию с Сиршей Ронан на этом фоне не заметили — как и оригинальную музыку английского электронщика (и соавтора «Garden’s Heart») Джона Хопкинса. Клип на лиро-эпическую, с уклоном в шугейз, песню стал режиссерским дебютом Хан.

    «The Bride» (совместно с Toy)

    Сингл Toy и Наташи Хан, 2013

    Не имеющий никакого отношения к одноименному альбому Bat for Lashes этот сингл вышел по горячим следам компиляции под исчерпывающим названием «Zendooni: Funk, Psychedelia and Pop from the Iranian Pre-Revolution Generation» (то есть музыки Ирана до религиозной диктатуры) и является кавером одной из тамошних песен. Объединившись с инди-рок-группой из Брайтона, Наташа зазвучала совсем как Пи Джей Харви. Вскоре Toy и Хан записали совместный альбом под вывеской Sexwitch.

    «Clouds»

    Бонус-трек альбома «The Bride», 2016

    То, что творческое замешательство Bat for Lashes было временным, убедительно доказала ее следующая пластинка. Ненавязчиво концептуальный альбом с завязкой в духе дрянной голливудской мелодрамы (жених погибает, торопясь к алтарю, но невеста все равно отправляется в свадебное путешествие) вышел самой цельной и пронзительной работой Наташи, не сбавившей оборотов даже в факультативном — отчаянно красивом — эпилоге.

    «Don’t Stop»

    Сингл Fautline, 2018

    Записывающийся под псевдонимом Faultline Дэвид Костен сотрудничает с Bat for Lashes с 2006 года и является сопродюсером ее трех первых альбомов. В последнее время Хан обходится без услуг Дэвида, но в работе над новой пластинкой Faultline уже поучаствовала (как всегда, блестяще). Предыдущая, «Your Love Means Everything», вышла аж 17 лет назад, а пели в ней Майкл Стайп, Крис Мартин и Уэйн Койн из The Flaming Lips.

    Bat For Lashes – ‘Lost Girls’ review

    Inspired by 1980s cinema, Natasha Khan’s fifth album is a widescreen reimagining of her trademark danceable sound, though the underlying menace remains

    After moving from the mild and leafy north London to the sunnier climbs of Los Angeles, multi-Mercury nominee Natasha Khan – aka Bat For Lashes – found herself using the landscape of her new home as a canvas to paint a whole new world, albeit one based on something comfortingly familiar.

    Inspired by LA’s peachy sunsets, wide open spaces and the locals’ sense of positivity and adventure, Khan was taken back to the endless possibilities of classic ‘80s kids films. We’re talking The Lost Boys, Never Ending Story, The Goonies, The Flight Of The Navigator, Labyrinth and The Karate Kid. These were movies where it was always the young who were right; they were the heroes and any sense of reality or cynicism could go straight to hell.

    From there, she wrote a screenplay about a girl called Nikki who becomes obsessed with alien sightings and befriends a local lad whose town is being terrorised by some ghostly girls on bikes. Together, they set out to solve the mystery before finding themselves in the captivity of the spooky cyclists. Sounds like the perfect John Hughes’ script, eh? Well, it started out as something for the big screen before the soundtrack took hold and the album ran away with itself .

    In keeping with the ‘80s halcyon palette, the music on ‘Lost Girls’ is a mix of fist-clenching, heroic moments (album highlight ‘So Good’), retro-futuristic sci-fi synths (‘Jasmine’) and swooning romance (‘Mountains’). ‘Kids In The Dark’ sees young lovers dreaming “lying next to you” for “we could be on the moon”.

    ‘The Hunger’ adds a little of that danceable menace that Khan perfected on with fan favourites ‘Daniel’ and ‘All Your Gold’, but here it’s much more widescreen. ‘Feel For You’ brings slashes of ‘Let’s Dance’-era Bowie and ‘Batdance’ Prince rhythms, while ‘Desert Man’ has the lush longing of ‘Laura’, but with bigger hair and wide shoulder pads.

    Khan promises that a full ‘Lost Girls’ feature film will eventually come one day, but for now she’s given us a whole world to get lost in. Across her four previous records, Bat For Lashes framed her dance music with fairytale glam and star-gazing pop, characters and concepts, growing wiser each time. Here, on her most consistent work to date, she’s still dramatic, seductive and theatrical, but fully cut loose. This is Khan’s own heroic moment.

    Перевод песни The hunger (Bat for Lashes)

    The hunger

    Голод

    Take a trip
    Trip up to the sun
    While our bodies are one
    And we play in our minds
    Cause it’s our blood
    And it fills up the sky
    Off the bridges we fly
    Can we keep us alive

    I want to fly
    You know how I like it
    I want to feel
    Like I’m still alive
    I want to bleed
    And feed us forever
    But I want to feed
    The hunger inside
    The hunger inside
    The hunger inside

    Take a trip
    Trip down through the fire
    Where we lose our desire
    To keep up the dance
    ‘Cause it’s our love
    (‘Cause you know it’s our love)
    That is hurt by the flame
    (When it becomes a flame)
    Can’t take this road again
    (Can we get back to love)
    If we want to survive

    I want to fly
    You know how I like it
    I want to feel
    Like I’m still alive
    I want to bleed
    And feed us forever
    But I want to feed
    The hunger inside
    The hunger inside
    The hunger inside

    If I could be you
    (The hunger inside)
    And you could be me
    (The hunger inside)
    We’d see the hunger inside
    (The hunger inside)
    And not the enemy
    If I could be you
    (The hunger inside)
    And you could be me
    (The hunger inside)
    We’d see the hunger inside
    (The hunger inside)
    And not the enemy

    ‘Cause we can make it love again
    And it’s time to start things over
    And we can come back from the dead
    And feed this endless hunger
    ‘Cause we can make it love again
    And it’s time to start things over
    And we can come back from the dead
    And feed this endless hunger

    Совершим путешествие,
    Отправимся на солнце,
    Пока наши тела – единое целое,
    И в своем воображении мы играем.
    Потому что это наша кровь,
    И она заполняет все небо.
    Мы взлетаем с мостов –
    Сможем ли мы остаться в живых?

    Я хочу летать,
    Ты же знаешь, как мне это нравится.
    Я хочу почувствовать,
    Что все еще жива.
    Я хочу истекать кровью
    И все время подпитывать нас.
    Но мне нужно утолить
    Внутренний голод.
    Внутренний голод,
    Внутренний голод.

    Отправимся в путешествие,
    Путешествие сквозь огонь,
    Где мы утратим желание
    Продолжать этот танец.
    Потому что это наша любовь,
    (Ты знал, что это наша любовь?)
    Языки пламени причиняют боль,
    (Когда она превращается в пламя)
    Нельзя снова выбирать этот путь,
    (Сможем ли мы вернуться обратно к любви?)
    Если мы хотим остаться в живых.

    Я хочу летать,
    Ты же знаешь, как мне это нравится.
    Я хочу почувствовать,
    Что все еще жива.
    Я хочу истекать кровью
    И все время подпитывать нас.
    Но мне нужно утолить
    Внутренний голод.
    Внутренний голод,
    Внутренний голод.

    Если бы я могла стать тобой,
    (Внутренний голод)
    А ты мог стать мной,
    (Внутренний голод)
    Мы бы увидели внутренний голод,
    (Внутренний голод)
    Но не врага.
    Если бы я могла стать тобой,
    (Внутренний голод)
    А ты мог стать мной,
    (Внутренний голод)
    Мы бы увидели внутренний голод,
    (Внутренний голод)
    Но не врага.

    Потому что мы справимся, любимый,
    Пришло время начать все сначала.
    Мы сможем вернуться из мертвых
    И утолить этот вечный голод.
    Потому что мы справимся, любимый,
    Пришло время начать все сначала.
    Мы сможем вернуться из мертвых
    И утолить этот вечный голод.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: